Atispeedway
Bajnokságok
PGE Ekstraliga
H. -  Csapat M P +/-
1.  Leszno - - -
2. Képtalálat a következőre: „betard sparta wroclaw”  Wroclaw - - -
3.  Gorzów - - -
4.  Zielona Góra - - -
5. Kapcsolódó kép  Czestochowa - - -
6.  Grudziadz - - -
7.  Torun - - -
8. Képtalálat a következőre: „azoty unia tarnów.png”  Tarnów -  - -

Elitserien
H. -  Csapat M P +/-
1.  Eskilstuna      - - -
2. Képtalálat a következőre: „elit vetlanda”  Vetlanda - - -
3.  Avesta - - -
4. Kapcsolódó kép  Malilla - - -
5.  Gislaved - - -
6.  Hallstavik - - -
7.  Kumla - - -
8.  Västervik - - -
 
A hónap képe

Kapcsolódó kép

 
Retro rovat
Friss bejegyzések
2016.12.08. 13:14
2016.06.16. 10:11
2016.06.07. 18:32
 
Élő közvetítés


 
Motorok

A kezdeti időszakban a versenyzők rendkívül sok motormárka és -típus között választhattak. Persze ezek nem speciális versenygépek voltak, hanem országúti motorkerékpárok, amelyeket a versenyzéshez megfelelően átalakítottak.


1927 Harley-Davidson "Peashooter"


1928 Douglas DT5 (UK)

Kezdetben nehéz, kéthengeres, 1000 cm3-es Harley ­Davidson, lndian és Douglas gépekkel mentek. Aztán éppen a Harley rukkolt ki egy élenjáró konstrukcióval és tulajdonképpen ezt tartjuk az első speciális salakversenygépnek. Természetesen a versenytársak is megjelentek gépeikkel, közülük elsősorban a Rudge-t említjük meg. Egyébként a Jawa gyár is előállított salakgépeket kis szériában.

Az igazi szenzációt a pályákon a harmincas évek ele­jén a JAP keltette. J. A. Prestwich tottenhami gyárában 1905-től készültek motorok, de ezeket sokféle márkájú gépbe építették bele. Stan Greening konstruktőr nevé­hez fűződik e rendkívül sikeres speciálmotor, amelyik hosszú időn át uralkodott a salakpályák világában. A JAP motor negyven éven át volt az élen főleg Martin, Excelsior és Rotrax vázakba építve.

Képtalálat a következőre: „jap speedway 1949”
JAP 500 (1949)

Minél jobban elterjedt a világon a salakverseny­sport, annál jobban igyekeztek a konkurens gyárak a JAP cég pozícióját megingatni, de a JAP sebezhetet­lennek bizonyult, legalábbis egy ideig. Az áttörés a csehszlovák Jaroslav Simandl-nak sikerült. Ő honfitár­sainak a speciál JAP gépeihez készített tartalék henge­reket és egyéb alkatrészeket. Az első, teljesen saját konstrukciójú „S” jelzésű motorját 1950-ben építette meg, de ez még sok hasonlóságot mutatott Greening szerkezetéhez. Csupán néhány darabot állítottak elő belőle Divisovban, a csehszlovák élversenyzők részére. A másik prototípus neve ESO, és ez már nemcsak újnak, hanem forradalmi konstrukciónak is számított.


1966 ESO

Simandl szakított az eddig tradicionális hosszúlö­ketű motorral és rövidlöketűt tervezett. Bízott a siker­ben és az ESO kilépett a hazai és külföldi pályákra. A kezdeti időszak minőségi hibáit lassan kiküszöbölték, és az új márka egyre ismertebbé, népszerűbbé vált.


1970 Jawa 890 Model

Simandl tradícióját a hatvanas évek közepétől ered­ményesen folytatta Jaroslav Cervinka konstruktőr. Az ő Jawa DT 890-ese 1966-ban nyert először rövidpályán világbajnokságot az angliai Jawa importőrrel Barry Briggs-szel a nyergében. A Jawa szilárdan tartotta világelsőségét, és a konku­rencia minden kísérlete sikertelennek bizonyult. Ered­ménytelenek maradtak a lengyel FIS, a svéd Hedlund, az angol Matchless és BSA, a szovjet UFA és a nyugat­német DR 500 próbálkozásai is.

Lengyelországban 1948-1964 között, JAP licenc alapján, gyártották a FIS motort elsősorban a hazai piacra, de Magyarországra is került 1957-től kb. egy tu­catnyi. A JAP-től teljesítményben, de főként minőség­ben is elmaradt. A lengyel válogatott tagjai továbbra is, csaknem kivétel nélkül, az angol motorral álltak rajt­hoz az ESO, illetve Jawa élvonalba kerüléséig.

A hetvenes évek elejére a legendás JAP eltűnt a rö­vidpályákról. A Jawa érzékenyen reagált a sportpiac kívánságára, és Divisov rövid idő alatt kiszélesítette gyártási prog­ramját a jégpályára szánt DT 891-es és a homok-, illetve fűpályára való DT 892-es típussal. A világbajnokságok hosszú sora bizonyította, hogy a Jawa a he­lyes irányban haladt.

A Jawa előretörésébe Angliában nem nyugodtak bele. A JAP márka felélesztésére tett sikertelen próbál­kozás után a sussexi Weslake-cégnek sikerült betörnie a salakra. Ennek a kis gyárnak egy F1 versenyautó elkészítése volt a fő terve. Viszonylag nagyon rövid idő alatt a piacra dobta négyszelepes OHV motorját, amely kis tömegével és nagy teljesítményével tűnt ki. Saját konstrukciójú vázzal a cég kezdetben nem fáradozott, a motort egyszerűen és főleg gyorsan Jawa vázba sze­relte be.

Amikor a Weslake-gyár megszerezte az első világ­bajnoki babért, nyilvánvaló lett, hogy a csehszlovák gépek monopolhelyzetének vége. De a Jawa válaszolt a kihívásra. Divisovban Jaroslav Cervinka irányításá­val létrehozták azt a négyszelepes 2xOHC DT 894 tí­pust, amely még a Weslake-nél is gyorsabban tette meg az utat a tervezőirodától az 1976-os hosszúpályás VB első helyéig.

Mialatt az NSZK-ban a „tuningművészek”, minde­nekelőtt Otto Lantenhammer új erőt leheltek a Wesla­kebe, Angliában Donald Godden, az egykori hosszú­pályás Európa-bajnok 1980-ban megjelent a saját maga által kifejlesztett és gyártott négyszelepes GR 500-as (Godden Racing) OHC motorjával. 
Ez a Weslake-nél valamivel nagyobb teljesítményű motor 1981-ben szé­les fronton tört be a piacra. A kontinensen az NDK egy­kori többszörös bajnoka, az NSZK-ban élő Hans Zierk „tuningművész” és a vezérképviselő „teríti” az árut. A nyugati piacon a Jawa 80 százalékos részesedése a negyedére zsugorodott.


1980 GM 500 (Giuseppe Marzotto)

A régebben Charlie Brown álnéven versenyző olasz Giuseppe Marzotto 1983-ban új konstrukciójával mindjárt világraszóló eredménnyel robbant be a sa­laksport világába, Egon Müllerrel a nyergében világ­bajnokságot nyert.

A következő esztendő újabb GM sikereket, két vi­lágbajnokságot hozott Erik Gundersen révén az itáliai kisüzemnek. Úgy tűnik, hogy a Weslake megjelenése óta a kezde­ményezés - a jégversenyzés kivételével - kicsúszott Divisov kezéből. Utoljára 1981-ben nyert világbajnokságot Lee révén hosszúpályán. Ezért a Jawa új típust fejlesztett ki, és 1984-ben színre lépett az új egy vezér­mű tengelyes 897-es típus.

Közel három évtizede tehát a GM halmozza a jobbnál jobb eredményeket. Több jól csengő nevű motoros lett világbajnok az olasz technikával, köztük a hatszoros egyéni világelső Tony Rickardsson is, habár a svéd klasszisnak előtte sikerült Jawa-val is felérnie a csúcsra.


Billy Hamill által 2006 -ban használt fekvő Jawa

A 2010-es évek elején megjelent egy új blokk, melyet egy egykori versenyző Marcel Gerhard fejlesztett ki. A svájci úriember GTR-nek nevezte el motorját. Az elmúlt években több kiváló vaspapucsos is kipróbálta, mintpéldául Chris Harris, Janusz Kolodziej vagy épp Fredrik Lindgren. A svéd pilóta  ezzel a specifikációval nyerte meg 2017-ben a Lengyel Nagydíjat Varsóban!


GTR

A ma használatos blokkról az alábbi táblázatban ad felvilágosítást:

JRM 889-10-208 blokk Adatok:

 

Motor 1 hengeres
4 szelepes,
léghűtéses
Lökettérfogat 499 cm3
Fúrat / Löket 90 / 78.5 mm
Max. Teljesítmény 48 - 50 kW
Max. Fordulat 12000 RPM            
Súly 26 - 30 kg
Üzemanyag Methanol

GM 500 blokk Adatok:

 

Motor 1 hengeres
4 szelepes,
léghűtéses
Lökettérfogat 498 cm3
Fúrat / Löket 92 / 75 mm
Max. Teljesítmény 48 - 50 kW
Max. Fordulat 11000 RPM            
Súly 25 - 27 kg
Üzemanyag Methanol

GTR 500 blokk Adatok:

 

Motor 1 hengeres
4 szelepes,
léghűtéses
Lökettérfogat 500 cm3
Fúrat / Löket 90 / 78.3 mm
Max. Teljesítmény 46.2 kW
Max. Fordulat 14000 RPM            
Súly 27.5 kg
Üzemanyag Methanol

 

 
FIM SGP 2018

H.

Versenyző Ö.P.
1.  Jason Doyle -
2.  Patryk Dudek -
3.  Tai Woffinden -
4.  Maciej Janowski -
5.  Bartosz Zmarzlik -
6.  Emil Sayfutdinov -
7.  Matej Zagar -
8.  Fredrik Lindgren -
9.  Martin Vaculik -
10.  Chris Holder -
11.  Greg Hancock -
12.  Nicki Pedersen -
13.  Przemyslaw Pawlicki -
14.  Artem Laguta -
15.  Craig Cook -
 
Facebook
 
 
 
Top Videó

 

Design by: LindaDesign


A FÉRJFOGÁS és a FÉRJMEGTARTÁS TITKAI, a SZERELEMRÕL MINDEN, a BOLDOG SZEXUÁLIS ÉLEThez vezetõ út: PSP    *****    PÁRKAPCSOLATI és SZEXUAL PARAPSZICHOLÓGIA: PSP alternatív spirituális tanácsadó képzés abszolút kezdõknek és haladóknak    *****    Hogyan kell a SZERELMET BEVONZANI ÉS MEGTARTANI? Mi a BOLDOG SZERELEM TITKA? A PSP-n megtudhatod!    *****    Minden amit TUDNI AKARSZ A SZERELEMRÕL ÉS A SZEXRÕL: PSP Párkapcsolati tanácsadó képzés * SZERELEM SZEXUALITÁS    *****    Magyarország egyetlen Olicity és legaktívabb Arrow rajongói oldala! Minden infó az aktuális 6. évadról és egyéb finomság    *****    Megjelent a The Sims 4 legújabb kiegészítõje, a Laundry Stuff Pack. Vajon megéri megvenni? Derítsd ki Te magad!    *****    Állatok - Könyvek - Zene - HobbiZoona Blog - Állatok - Könyvek - Zene - HobbiZoona Blog - Állatok - Könyvek - Zene -Katt    *****    Lépj be a lovak csodálatos világába! Nevelj te is nálunk! KATT KATT KATT KATT    *****    Nem lehet saját lovad? Nevelj virtuálisan ITT! Nevelj, versenyezz, licitálj szebbnél szebb lovakra!    *****    -Portálépítés és portáldíszítés kezdõknek és haladóknak! Rengetek leírás, JavaScriptek , CSS ,HTML kódok,Naptár,Design!-    *****    The Resident - A kórházi drámasorozat január 21-én indul Matt Czuchry és Emily VanCamp fõszereplésével! Nézzetek be!    *****    Mindenféle kérdésedre õszinte választ kaphatsz a valódi Kérdõasztrológia segítségével.    *****    Részletes személyiség és sors analízis / születési horoszkóp / ajándék 3 év elõrejelzéssel. Most érdemes ide látogatni!!    *****    Ha diplomás asztrológust keresel, aki BECSÜLET KASSZÁS alapon ad tanácsot és INGYEN OKTAT, akkor keress bizalommal!    *****    A BIOTÉRKÉP AZ IGAZI KARMA! MEGMUTATJA PONTOSAN,MILYEN FELADATTAL SZÜLETTÉL.EGY PRÓBÁT MEGÉR. SOK SEGÍTSÉG MINDEN NAP!!!    *****    Megnyitott a madárvendéglõ! Gyertek vendégségbe ti is Mályvához és Pipitérhez! Irány a Mesetár!    *****    Megnyitottam cikkes, véleményes blogomat! Sok-sok érdekes bejegyzéssel várlak naponta, ne hagyd ki! - Alice    *****    Sztárokról és idolokról írok,ajánlókat hozok,tippeket és tageket osztok meg veletek!Nézz be egy blogkóros lány oldalára!    *****    Az igazi karma a horoszkópodban a Felszálló holdcsomópont,a Chiron,a Lilith (Fekete Hold),Rendeld meg most!Várlak, katt!    *****    családi adókedvezmény 2018 nyomtatvány letöltés, feltételek tudnivalók